fbpx

Søgemaskine Optimering

SEO (Search Engine Optimization) er en forkortelse for det danske ord søgemaskineoptimering og handler om at tiltrække flest mulige relevante besøgende til et website vha. de bedste placeringer i søgemaskinerne. På baggrund af den forskning som Larry Page foretog ud fra de eksisterende søgemaskiner og deres mangler, stiftede han Google i 1998. Han opfandt en metode (algoritme) til at regulere den måde, søgemaskiner opfattede kvaliteten af hjemmesider på. Herfra er det gået hurtigt. I dag sidder Google på ca. 90% af søgningerne i Danmark og ca. 60% internationalt i skarp konkurrence med Bing, Yahoo, Baidu, Yandex etc.

Optimering til søgemaskinerne handler derfor om at levere det bedst mulige optimerede indhold både teknisk og indholdsmæssigt, fordi søgemaskiner præsenterer det mest relevante budskab udfra en brugersøgning på de mest attraktive pladser.

Hvad går i SEO?

For at forstå, hvad SEO virkelig betyder, lad os bryde begrebet ned i mindre dele:

  • Kvalitet af trafik. Du kan tiltrække alle besøgende i verden, men hvis de kommer til dit websted, fordi Google fortæller dem, at du er en ressource til Apple-computere, når du i virkeligheden er en landmand, der sælger æbler, er det ikke kvalitetstrafik. I stedet vil du tiltrække besøgende, der er interesserede i produkter, du tilbyder.
  • Mængde trafik. Når du har de rigtige mennesker, der klikker igennem fra disse søgeresultatsider (SERP’er), er mere trafik bedre.
  • Organiske resultater. Annoncer udgør en betydelig del af mange SERP’er. Organisk trafik er enhver trafik, som du ikke behøver at betale for.

Hvordan SEO virker

Du kan tænke på en søgemaskine som et websted, du besøger for at skrive (eller tale) et spørgsmål i en boks. Google, Yahoo, Bing eller hvilken søgemaskine du bruger finder på  magisk vis svar med en lang liste over links til websider, der potentielt kan besvare dit spørgsmål.

Sådan er det.  men har du nogensinde overvejet, hvad der ligger bag disse magiske lister over links?

Sådan virker det: Google (eller enhver søgemaskine, du bruger) har en crawler, der går ud og samler information om alt indhold, de kan finde på internettet. Crawlerne bringe alle 0 og 1-taller tilbage til søgemaskinen for at opbygge et indeks. Dette indeks bliver derefter ledet gennem en algoritme, der forsøger at matche alle de data med din forespørgsel.

Nøgleordigt indhold

Et af de vigtigste værktøjer, som søgeudbydere som Google og Microsoft (Bing) beskæftiger sig med at bestemme dine placeringer med er “edderkopper”. En “edderkop” er et stykke software, der gennemsøger internettet på en metodisk, automatiseret måde. De gennemser dit websted (og alles andres) for at identificere den faktiske kopi skrevet på siden sammen med ting som brug af nøgleord og sætninger. Disse data bruges derefter til at bestemme relevansen af ​​dit websted, når nogen indtaster et søgeord eller en sætning i Google, Bing eller en anden søgemaskine.

Med dette i tankerne skal du overveje målgruppens søgevaner og sikre, at de vilkår, de kan bruge til at finde din virksomhed, afspejles på dine sider. Hvis du for eksempel tilbyder fysioterapi, skal dit indhold på internettet omfatte ord eller sætninger, som folk kan søge efter, såsom “massage” eller specifikke problemer som “lændesmerter”. Husk, at tekst, der er inkluderet i billeder, ikke kan gennemsøges af “edderkopper”, selv om alternativ tekst, der er forbundet med billederne, er, så du kan ønske at genoptage designet af nogle af dine sider.

Et nyttigt gratis værktøj til at identificere dine søgeord er Google Adwords-søgeordsværktøjet. Dette er designet til at hjælpe potentielle annoncører med at identificere de mest relevante søgeord for deres valgte marked, men det er også meget nyttigt, når du skriver kopi til dit websted.

Når du har identificeret dine søgeord, skal du sørge for, at de vises i krop på dine sider, såvel som i metadata på din side, hvilket er de usete data, der giver “edderkopper” nøgleoplysninger om din side. Dette kan enten gøres selv, med lidt kendskab til HTML og adgang til din server, eller det kan gøres af din webdesigner.

Sammenkædning

PageRank er et antal scoret ud af 10, der gives til din hjemmeside baseret på indgående og udgående links, og hjælper søgemaskiner til at kontrollere, hvor troværdigt dit websted er. Sammenkædning mellem websteder tillader “link juice” at blive gennemført, så hvis dit websted er knyttet til af et websted med en god PageRank, vil link juice blive videreført til dit websted og forbedre din placering.

Selvom du ikke generelt kan kontrollere indgående links til dit websted (og Google misbilliger linkforeninger og andre kunstige måder at forbinde), er der nogle trin, der kan træffes for at forbedre din PageRank-score. Sørg for, at dit websted er knyttet til indholdet af dit sociale medier, især Google+, og forsøg på at blive noteret på gratis åbne mapper som DMOZ eller professionelle organer, der er knyttet til dit marked.

Både udgående og interne links er afgørende. Uanset hvor du nævner et websted eller en kilde, skal du sørge for at disse indeholder en reference og et hyperlink. Med hensyn til interne links vil omhyggeligt at forbinde tiden spenderes på dit websted af edderkopperne. Du kan ønske at genoptage din menustruktur, eller indsætte et hurtigt link-footer, hvilket sikrer, at hver side på dit websted har et link til alle de andre sider på den.

Reklame

Den hastighed, hvormed søgemaskinens edderkopper gennemsøger dit websted, er delvist bestemt af, hvor ofte indholdet på dine sider ændres. Med dette i tankerne kan du oprette en månedlig opgave for at ændre tekst, billeder eller tilføje eller fjerne sider for at sikre, at dit indhold opdateres regelmæssigt.

Alternativt kan du oprette en blog på dit websted og allokere tid hver dag (eller uge) for at skrive eller kurere noget indhold, der er relevant for dit målmarked. Dette kan virke besværligt eller skræmmende, men når du kommer i vanen, bliver det anden natur og bør ikke tage mere end en halv time om dagen. For referencemateriale – som altid skal krediteres – brug Google Alerts til at holde dig opdateret med onlineindhold, der matcher dine søgeord.

At holde sig ajour med SEO

Algoritmerne, der bruges af Google og Microsoft til at bestemme rækkefølgen af ​​deres resultater, er underlagt tweaks og forbedringer, da de forsøger at levere mere nøjagtige søgeresultater. Som et resultat er SEO noget af en bevægende fest, og det betaler sig at holde sig ajour. Når det er sagt, er de grundlæggende principper de samme. De ændrer sig ikke væsentligt.

Skal vi hjælpe dig med at vækste og gøre det bedre?

brug for hjælp? Chat med os